Programmeren


Informatie
  • Betreft: Programmeren, najaar 2009, 5e kwartaal natuur- en sterrenkunde.
  • Docent: Peter Klok (p.klok (at) hef.ru.nl).
    Mijn kamernummer is HG03.077 (Huygensgebouw, 3e verdieping, langs de straat tussen vleugel 5 en 7).
  • College- en practicumtijden: college maandag 10:30-12:30 Linnaeus 5, practicum maandag 13:30-17:30 HG00.023.
  • Vakbeschrijving uit de digitale studiegids voor het studiejaar 2009/2010.
    N.B.: Het vak is met ingang van het studiejaar 2009/2010 anders van opzet. De basis van het programmeren wordt in het 5e kwartaal gegeven door middel van colleges en het maken van programmeeropdrachten (programma's). Grotere opdrachten om meer ervaring op te doen, zijn ondergebracht bij een aantal andere vakken. Deze grotere opdrachten tellen niet mee voor Programmeren, maar voor het vak waar ze ondergebracht zijn.
  • Beoordeling geschiedt aan de hand van ingeleverde programmeeropdrachten.
  • Er wordt een digitale leeromgeving, Blackboard, gebruikt voor uitwisselen van informatie over het vak. Het webadres hiervan is http://blackboard.ru.nl.
  • Pas op voor RSI!
    Aanwijzingen over goed ergonomisch gebruik van je (computer)werkplek.
Gebruikte software
  • Programma's worden in de programmeertaal C geschreven.
    Waarom is voor C gekozen? Lees The Succes of C.
  • Grafische toepassingen worden gerealiseerd met het pakket OpenGL (met GLUT library).
  • Voor het schrijven en uittesten van de programma's kun je gebruik maken van een UNIX/Linux of een MS-Windows omgeving. In beide gevallen worden GNU-compilers gebruikt. Details voor het gebruik van beide systemen met bijbehorende software:
  • Om het de assistenten mogelijk te maken zonder al te veel problemen de ingeleverde opdrachten te controleren en te compileren, is er alleen keus mogelijk tussen bovenstaande opties.
    Om compatibiliteit tussen compileren bij maken en nakijken te garanderen, kunnen er geen andere compilers gebruikt worden!!
    Probeer je programma zo te schrijven dat het zowel onder UNIX/Linux als onder MS-Windows werkt!
  • Alle opdrachten kunnen gemaakt worden met gebruik van één van de twee aangeboden mogelijkheden. Aangezien de software overhead van XWin32 (bij gebruik van UNIX/Linux vanuit een MS-Windows omgeving) erg hoog is, zullen grafische toepassingen in dat geval over het algemeen erg traag reageren.
On-line handleidingen Opdrachten Literatuurlijst


28 augustus 2009, Peter Klok